De Bechstein vleugel De Abdijkerk bezit naast het grote orgel en het Franse drukwindharmonium sinds 2020 ook een prachtige Bechstein vleugel uit 1916. De vleugels van Bechstein behoren tot de beste vleugels ter wereld. Een Bechstein heeft al sinds de oprichting in 1853 een eigen en authentiek geluid, conform het doel van oprichter Carl Bechstein: het realiseren van een krachtig, zingend geluid in combinatie met een lichte speelaard.
Een stukje geschiedenis Carl Bechstein richtte zijn bedrijf in 1853 op. Franz Liszt, één van de grootste pianisten in zijn tijd, gaf hoog op van deze instrumenten, die al spoedig in verschillende concertzalen werden opgesteld. Aan het eind van de 19e eeuw was Bechstein hofleverancier van Queen Victoria en tussen 1900 en 1914 was het één van de grootste pianobouwers ter wereld. Vanaf de Eerste Wereldoorlog ging het minder met het bedrijf. De bezittingen in het Verenigd Koninkrijk en andere landen werden geconfisqueerd omdat Bechstein een Duits bedrijf was. In de jaren dertig van de vorige eeuw speelden verschillende leden van de familie een kwalijke rol bij de ontwikkeling van Nazi- Duitsland en in de Tweede Wereldoorlog werd de fabriek en de houtvoorraad gebombardeerd. Na de Tweede Wereldoorlog is Bechstein nooit meer de marktleider geworden die het voor de grote oorlogen was. In 1963 is Bechstein overgenomen door het Amerikaanse Baldwin en in 1986 werd het overgenomen door Karl Schulze, een bekende pianobouwer. De laatste heeft ervoor gezorgd dat Bechstein weer de lijn naar boven heeft ingezet.
De vleugel in de Abdijkerk is gebouwd omstreeks 1916. De besnaring inclusief de stempennen zijn recentelijk vervangen. Het mechaniek is vanuit de originele hamers, onderhamers en dempers voorzien van nieuwe bevilting, zoals hamerkoppen, roulettes en demperbevilting.
Een stukje geschiedenis Carl Bechstein richtte zijn bedrijf in 1853 op. Franz Liszt, één van de grootste pianisten in zijn tijd, gaf hoog op van deze instrumenten, die al spoedig in verschillende concertzalen werden opgesteld. Aan het eind van de 19e eeuw was Bechstein hofleverancier van Queen Victoria en tussen 1900 en 1914 was het één van de grootste pianobouwers ter wereld. Vanaf de Eerste Wereldoorlog ging het minder met het bedrijf. De bezittingen in Groot-Brittannië en andere landen werden afgepakt omdat Bechstein een Duits bedrijf was. In de jaren ‘20 van de vorige eeuw begon Bechstein een succesvolle lijn vleugels. Maar in de jaren ‘30 speelden verschillende leden van de familie een negatieve rol bij het begin van de Nazificering van Duitsland en in de Tweede Wereldoorlog werd de fabriek en de houtvoorraad gebombardeerd. Na de Tweede Wereldoorlog is Bechstein nooit meer de marktleider geworden die het voor de grote oorlogen was. In 1963 is Bechstein overgenomen door het Amerikaanse Baldwin en in 1986 werd het overgenomen door Karl Schulze, een bekende pianobouwer. De laatste heeft er voor gezorgd dat Bechstein weer de lijn naar boven heeft ingezet.
De vleugel in de Abdijkerk is gebouwd omstreeks 1916. De besnaring inclusief de stempennen zijn recentelijk vervangen. Het mechaniek is vanuit de originele hamers, onderhamers en dempers voorzien van nieuwe bevilting, zoals hamerkoppen, routettes en demperbevilting.