Het Reichner-Bätz-Steendam orgel De Abdijkerk heeft een schitterend historisch orgel, gebouwd door een orgelbouwer van Haagse bodem: Joachim Reichner. Doordat het orgel in de 19e eeuw ingrijpend verbouwd is, heeft het instrument nu een 18e-eeuws én een 19e-eeuws gezicht. Dat maakt het tot een veelzijdig instrument. Op deze pagina vertellen we over de geschiedenis van dit orgel. Wie meer wil weten kan het boekje "Orgel en Organisten van Loosduinen" aanschaffen.
1856 De renovatie van het orgel door de firma Bätz & Co In 1856 voerde de beroemde orgelmakersfirma Bätz & Co (C.G.F. Witte) een ingrijpende ombouw uit naar het toen geldende klankideaal. Een aantal registers, de gehele toetsmechaniek, de windlade van het hoofdwerk en de gehele registermechaniek werden vernieuwd. Door de verwijdering van meer speelse, solistische stemmen en de toevoeging van registers die de totaalklank aanzienlijk verzwaarden tezamen met een herintonatie van het nog behouden pijpwerk werd een meer massief, oververzadigd klankbeeld gerealiseerd. Daarna zijn door de orgelmakers De Koff (1908) en Flentrop (1975) werkzaamheden uitgevoerd (demontage, schoonmaak en terugplaatsing) in verband met de toenmalige restauratiewerkzaamheden aan het kerkgebouw.
1780-1791 De bouw van het orgel door Joachim Reichner Het orgel in de Abdijkerk werd gebouwd door de Haagse orgelbouwer Joachim Reichner in 1780 (een klavier met tien stemmen, aangehangen pedaal). Aangezien "het orgel bij het kerkgezang niet voldoende was", breidde dezelfde orgelbouwer het orgel in 1791 uit met een rugpositief, dat negen stemmen kreeg. Opvallend waren twee pauken: een paar keteltrommen, welke door een speciaal daartoe gemaakte toets onder het spelen aangeslagen konden worden.
Hoofdwerk (C-f’’’) Bourdon 16 vt ** Prestant 8 vt * Holpijp 8 vt * Octaaf 4 vt * Fluit 4 vt ** Quint 3 vt * Octaaf 2 vt * Mixtuur II-III*/** Cornet V Trompet 8 vt b/d **
Rugwerk (C-f’’’) Prestant 8 vt * Bourdon 8 vt * Viola di Gamba 8 vt 1** Octaaf 4 vt * Fluit 4 vt ** Roerquint 3 vt * Gemshoorn 2 vt * Dulciaan 8 vt b/d ** Tremulant
Pedaal (C-d’) Subbas 16 vt 2**** Gedekt 8 vt *** Basson 16 vt **** Koppel HW-RW Koppel Ped-HW Calcant
Dispositie
2006 De restauratie door Orgelmakerij Steendam In 2006 is het orgel door orgelmakerij Steendam uit Roodeschool grondig gerestaureerd en uitgebreid met pijpwerk voor een zelfstandig pedaal. Een deel van dit pedaalpijpwerk is afkomstig uit het oude Witte-orgel (1864) van de Haagse Kloosterkerk. Het karakteristieke 18e/19e-eeuwse klankbeeld van het orgel is met deze restauratie weer volledig hersteld. Bekijk een filmpje over de terugplaatsing van het orgel na de kerkrestauratie (1975). Bekijk een film over de restauratie van het orgel (2006).
Het Reichner-Bätz- Steendam orgel De Abdijkerk heeft een schitterend historisch orgel, gebouwd door een orgelbouwer van Haagse bodem: Joachim Reichner. Doordat het orgel in de 19e eeuw ingrijpend verbouwd is, heeft het instrument nu een 18e- eeuws én een 19e-eeuws gezicht. Dat maakt het tot een veelzijdig instrument. Op deze pagina vertellen we over de geschiedenis van dit orgel. Wie meer wil weten kan het boekje "Orgel en Organisten van Loosduinen" aanschaffen.
1780-1791 Bouw van het orgel door J. Reichner Het orgel in de Abdijkerk werd gebouwd door de Haagse orgelbouwer Joachim Reichner in 1780 (één klavier met 10 stemmen, aangehangen pedaal). Aangezien "het orgel bij het kerkgezang niet voldoende was", breidde dezelfde orgelbouwer het orgel in 1791 uit met een rugpositief, dat 9 stemmen kreeg. Opvallend waren twee pauken: een paar keteltrommen, welke door een speciaal daartoe gemaakte toets onder het spelen aangeslagen konden worden.
1856 Renovatie van het orgel door Bätz & Co In 1856 voerde de beroemde orgelmakersfirma Bätz & Co (C.G.F. Witte) een ingrijpende ombouw uit naar het toen geldende klankideaal. Een aantal registers, de gehele toetsmechaniek, de windlade van het hoofdwerk en de gehele registermechaniek werden vernieuwd. Door de verwijdering van meer speelse, solistische stemmen en de toevoeging van registers die de totaalklank aanzienlijk verzwaarden tezamen met een herintonatie van het nog behouden pijpwerk werd een meer massieve, oververzadigde klankbeeld gerealiseerd. Daarna zijn door de orgelmakers De Koff (1908) en Flentrop (1975) werkzaamheden uitgevoerd (demontage, schoonmaak en terugplaatsing) in verband met de toenmalige restauratiewerkzaamheden aan het kerkgebouw.
2006 Restauratie door Orgelmakerij Steendam In 2006 is het orgel door orgelmakerij Steendam uit Roodeschool grondig gerestaureerd en uitgebreid met pijpwerk voor een zelfstandig pedaal. Een deel van dit pedaalpijpwerk is afkomstig uit het oude Witte-orgel (1864) van de Haagse kloosterkerk. Het karakteristieke 18e/19e eeuwse klankbeeld van het orgel is met deze restauratie weer volledig hersteld. Bekijk hier een filmpje over de terugplaatsing van het orgel na de kerkrestaurtie (1975). Bekijk hier een film over de restauratie van het orgel (2006).
Dispositie